Stylus-E
Úvod: Koncem jara 2012, když jsem začal vážně uvažovat o tom, že začnu s RC modelářstvím, se mi zalíbilo tohle RC házedlo. Dostal jsem na něj tip od spokojeného majitele. Se začátkem stavby jsem zbytečně otálel, ale když v červnu taťka dostavěl svůj motorový větroň a já jsem s ním poprvé plachtil, byl jsem už rozhodnutý začít okamžitě. Stavba trvala dlouho - jednak jsem dost věcí zkomplikoval a jednak jsem se tomu věnoval nárazově. Jednou jsem modelařil několik hodin denně, jindy jsem na to týden nesáhl...8.12.2012 byl dnem historickým - jelo se zalétávat. Stylus sice letěl na první odhoz, ale bylo třeba trochu dovážit čumák. Další létání se uskutečnilo 26.12.2012, kdy jsme trochu zvětšili úhel seřízení a létalo to už hezky. V lednu 2012 proběhly první starty na gumicuku. Zatím jen na malém, nevěděl jsem totiž, kde sehnat pořádnou gumu, tak to byly takové seznamovací výtahy na 8m gumy 4x1 + asi 40 metrů vlasce. Později jsem létal na kombinaci 20m gumolana o průměru 4mm + 100m vlasce. To se ukázalo zbytečné, vlasec jsem zkrátil na polovinu a polétání bylo stejné. Nakonec jsem ještě přikoupil 20m gumolana a poslední starty byly v konfiguraci 40m gumolana pr.4mm+50m vlasce. Ideální na polétání i v bezvětří s občasnými závany, když jsem šetřil výškou, vydržel jsem nahoře cca 1,5 minuty bez termiky, rekord byl 5 minut za pomoci slabé termiky - nulky...
Zatím poslední let jsem se Stylusem provedl někdy v květnu 2013. Dost foukalo, ale konstantně, tak jsem to risknul. Díky protivětru jsem sice dosáhl velké výšky, před odepnutím devadesátimetrový gumicuk visel téměř kolmo dolů. Po odepnutí ale Stylus ve větru couval; má poměrně vysoký, "pomalý", profil. Chtěl jsem udělat okruh a sednout, ale nedošlo k němu. Jakmile jsem ho otočil po větru, opadání se stalo neúnosným a než jsem se stihl otočit proti větru, měl jsem málo výšky a musel jsem sedat po větru. Při přistání mi praskl spoj levé bočnice a čumáku.
Takto model ležel v polici až do září 2013, kdy jsem rozbil Tracynu. Rozhodl jsem se mu postavit nový, motorizovaný trup. Ten je už hotov, a tak je elektroverze na světě - a jen o pár gramů těžší, než bezmotorová verze.
Elektrovětroň (aktuální)
Materiál: balsa, překližka+potah
Potah: vlies
Drak: konstrukční, křídlo s torzní skříní
Stavba: překreslení výkresu a zhotovení všech konstrukčních dílů
Rozpětí: 1080mm
Délka: 950mm
Nosná plocha: 23dm^2
Hmotnost: 649g včetně aku, 550g bez něj
Plošné zatížení: 28,16g/dm^2
Ovládané funkce: SOP, VOP, otáčky elektromotoru
Přijímač: Hitec HFS-06MT
Serva: 2x HXT500
Akumulátor: 3S Li-Pol Turnigy Nano-tech 1500mAh
Elektromotor: RCtimer BC2208/12, 1800rpm/V
Regulátor: Turnigy Plush 25A
Vrtule: sklopka 8"/4" noname
Letový čas: Za bezvětří cca hodinu bez termiky s převládajícím bezmotorovým letem. Za větrnějšího počasí asi 20 minut převážně na půl plynu.
Termický rekord: cca 15min
V provozu: od 22.12.2013 do 7.6 2014
Havárie: za letu jsem doslova ztratil motor s vrtulí, po tom, co jsem tam znenadání vrazil plný plyn. Motor vyrval přepážku a vypochodoval z trupu. Drak zůstal nepoškozen, jelikož přistát se mi podařilo slušně.
Další plány: Postavit nové, dělené křídlo s malým V-vzepětím, profilem E387 nebo SD7037,ovládanými křidélky a rozpětím asi 1,5m. Fotogalerie, RCalbum
Bezmotorová verze (dřívější)
Materiál: balsa, překližka+potah
Potah: vlies
Drak: konstrukční, křídlo s torzní skříní
Stavba: překreslení výkresu a zhotovení všech konstrukčních dílů
Rozpětí: 1080mm
Délka: 870mm
Nosná plocha: 23dm^2
Hmotnost: cca 620g
Plošné zatížení: 26,1g/dm^2
Ovládané funkce: SOP, VOP
Přijímač: Nine Eagles
Serva: HXT900
Akumulátor: 4S NiMH Eneloop 1300mAh
Provozováno ve větru: 0-6m/s
Průměrné letové časy (gumicuk): 0,5-5 min
Havárie: jedna čenichovka (zkoušen kruhový hod) bez následků, jedna vážnější havárie za silného větru, při přistání praskly spoje bočnic a břicha na čumáku
V provozu: 8.12.2012-20.5.2013. Křídlo nadále slouží v elektroverzi.