DoporučujemeZaložit web nebo e-shop

Tracy-E

Úvod: Ještě předtím, než jsem vůbec stihl pořádně zalétat Styluse, jsem dostal mimořádné studijní stipendium, a tak jsem si udělal radost - chtěl jsem hodný elektrovětroň, už něco většího a chtěl jsem si ho postavit sám - ale z "rozsypu", pižlat se s tím od prvočinitele se mi nechtělo. Tracy se mi vždy líbila a navíc mé požadavky splňovala. Jako bonus jsem bral fakt, že při troše fantazie vypadá jako skutečný větroň, což je pro mě taky celkem důležité. A co bylo nejlepší, u Svoru ji měli v akci za báječných 950Kč, takto já si představuji cenu za dvoumetrový elektrovětroň v rozsypu! Sice jsem v té době viděl na modelbazaru hotovou a servy osazenou Tracy za asi 1100Kč, ale já si ji chtěl postavit sám - tak jsem vzal rozsyp. Ještě o Vánocích jsem slepil to nejjednodušší - ocasní plochy. Na přelomu ledna a února (po konci zkouškového období) zase křídla. Potom jsem udělal velkou chybu, a to, že jsem model nechal ležet ladem prakticky až do začátku léta, což mě potom mrzelo, protože jsem se k záletu dostal až 18.srpna (a 1. září jsem ji už rozbil, ale o tom až dále). Ale na druhou stranu, v letním semestru, tj. na jaře 2013, jsem se k modelářství dostal zase jenom občas o sobotách, a když bylo počasí, tak jsem radši lítal se Stylusem na gumicuku, čehož jsem samozřejmě nelitoval, přestože jsem si s ním nikdy do sytosti nezalétal. V červnu jsem si zase koupil model Venus - postavený, z druhé ruky. Ten mě také od stavby Tracy odváděl, ale nutno říct, že s Venusem jsem si zalítal ze všech modelů nejvíc - tento 1,2metrový DLG je pro mé potřeby rekreačního modeláře výborně univerzální.
Tracy jsem tedy dostavěl 18.srpna ráno, kdy jsem hned běžel do dílny zkoumat, proč mi sakra nefunguje regulátor - tehdy jsem ještě nevěděl nic o tom, že je nutno nastavovat rozsah plynu a navíc mě potrápil otočený panel spínače přívodu signálu do přijímače - já ho měl celou dobu v poloze ON (že je otočený panel mě nenapadlo) a přívod signálu byl celou dobu ve skutečnosti vypnut. Hned, jak jsem to zjistil, jsem rozsah plynu nastavil a naráz to šlo...hned jsem na dvoře komplet vybil akumulátor - zkoušel jsem, jak dlouho vydrží na plný plyn+vychylování serv, jako v letu. Vyšlo mi asi 15 minut, což pokládám za perfektní. Týž den odpoledne jsme jeli zalétávat a k mému štěstí Tracynka letěla na první, nepříliš silný odhoz - krásně doklouzala asi 60 metrů daleko. To jsem si málem ucvrkl. Ale motorové lety za mnoho nestály - přiliš foukalo, a k tomu nárazově, žádné trimování, nastavování, dive test apod. se nekonalo.

Rozbil jsem ji po 19.startu, popisuji to v článku "1.9.2013 - Problémy s regulátorem a pád Tracy-E" v sekci létání. Ve zkratce - po nastoupání nešel vypnout motor nezávisle na poloze kniplu plynu. Nakonec, asi 2 sekundy po stažení plynu se motor vypnul, ale model absolutně nereagoval na řízení a zřítil se z cca stopadesátimetrové výšky v ostré spirále. Čenichovka...odneslo to levé křídlo (vejpůl), samozřejmě čumák, a trup se přelomil...baterka vybuchla krátce po nárazu, což designu a pevnostním vlastnostem draku také příliš neprospělo.  Byl jsem z toho hodně špatný, protože jsem už byl šťastný, že mám svůj vysněný elektrovětroň, který mi umožňuje krásné, dlouhé a pohodové polétání. Viděl jsem v té havárii totální odpis a přiznám se, že jsem už trosky modelu málem podpálil. Naštěstí jsem dostal rozum (lépe řečeno, dali mi ho uživatelé RCmanie) a vrak jsem nechal asi 2 týdny ležet ladem. Když pominul prvotní šok, neviděl jsem to už zdaleka tak tragicky a jsem přesvědčen, že příchod jara 2014 oslavím startem zrekonstruované Tracynky :-)

EDIT: Ne jaro, ale půlku léta jsem příchodem Tracynky oslavil, ale dost se na tom podepsal studijně náročný letní semestr - a když jsem měl čas na modelářství, raději jsem létal se Stylusem, čehož samozřejmě nelituju. 20.7.2014 proběhl zákluz a 24.7.2014 jsem dodělal zbarvení trupu, čímž jsem model konečně dokončil. Paradoxní je fakt, že po rekonstrukci, která obnášela stavbu nového trupu+ocasek a opravu levého křídla, má model na gram stejnou hmotnost jako před rekonstrukcí - 990g. A to jsem dodělával ještě ostruhový podvozek a nové lože hlavního...


Materiál
: balsa, překližka+potah
Potah: vlies
Drak: konstrukční
Stavba: stavebnice z rozsypu
Výrobce: Svor
Cena rozsypu: 950Kč

Rozpětí: 2100mm
Délka: 1025mm
Nosná plocha: 46dm^2
Hmotnost: 990g vč. akumulátoru
Plošné zatížení: 21,5g/dm^2 
Ovládané funkce: SOP, VOP, otáčky elektromotoru
Přijímač: Hitec HFS-06MT
Serva: Hextronic D-MG16 (digi)
Regulátor:Turnigy Plush 25A
Akumulátor: Turnigy 3S 2200mAh  20-30C                          
Elektromotor: Turnigy Aerodrive 2217/1050kv
Vrtule: sklopka Aeronaut CAMcarbon 10/6

Provozováno ve větru: 0-6m/s
Termický rekord: 16min
Doba letu: cca 1,5h bez termiky

Havárie: jedna středně těžká, trup vejpůl a levé křídlo také tak, nyní opraveno levé křídlo a postaven nový trup
Modifikace oproti plánku: winglety, jednostopý podvozek
Další plány: nerozbít to, sehnat nějakou termiku a postavit 2,7m křídlo s křidélky a malým V-vzepětím
V provozu: 18.8.2013-1.9.2013, 20.7.2014 - doteď
FotogalerieRCAlbum